Η επίσπευση της επιστροφής των θεσμών στην Αθήνα στις 10 Σεπτεμβρίου έχει διπλό σκοπό. Αφενός επιδιώκουν (ειδικά η Κομισιόν) να συζητήσουν την κατάθεση του προσχεδίου προϋπολογισμού στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή πριν το χρονικό όριο της 15 Οκτωβρίου.
Αφετέρου είναι προετοιμασμένοι ότι θα ακούσουν από την ελληνική πλευρά ένα πρωτογενές πλεόνασμα για το 2018 μεγαλύτερο από 5% του ΑΕΠ (μνημονιακός στόχος είναι το 3,5%), το οποίο θα ανοίξει το δρόμο για μη επιβολή των ψηφισμένων περικοπών των συντάξεων από 1/1/2019.
Η τελική απόφαση θα ληφθεί από το Eurogroup πιθανότατα τον ερχόμενο Νοέμβριο ωστόσο, σε σχέση με το παρελθόν η Κομισιόν θα έχει τη δυνατότητα υποβολής συγκεκριμένης πρότασης (η ενισχυμένη εποπτεία εντάσσεται στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας της). Θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η στήριξή της στην αναβολή των περικοπών. Αυτό ωστόσο θα σημάνει και αναβολή των αντίμετρων 1%, καθώς η παρέμβαση στο συνταξιοδοτικό αποτελεί διαρθρωτικό και όχι δημοσιονομικό μέτρο. Σε κάθε περίπτωση, δημοσιονομικός χώρος για «κοινωνική πολιτική» από πλευράς της Κυβέρνησης θα υπάρχει και χωρίς τα συγκεκριμένα αντίμετρα.
Ωστόσο, το επιχείρημα περί διαρθρωτικής υφής του μέτρου είναι αυτό που «φοβίζει» την ελληνική πλευρά σε επίπεδο Eurogroup. Ενδεχόμενη αναβολή των περικοπών θα μπορούσε να θεωρηθεί υπαναχώρηση από τα συμφωνηθέντα και να θέσει σε κίνδυνο τις φετινές επιστροφές σε SMPs και ANFAs που υπολογίζονται σε περίπου 800 εκατ. ευρώ. Γίνεται συνεπώς αντιληπτό ότι οι θέσεις της ελληνικής Κυβέρνησης θα εμφανιστούν ισχυρότερες σε ό,τι αφορά το δημοσιονομικό σκέλος αλλά… αντίθετες με τις δεσμεύσεις της χώρας σε επίπεδο συμφωνηθέντων διαρθρωτικών παρεμβάσεων.
Μία πρώτη εικόνα για τις προθέσεις των κρατών-μελών ενδεχομένως και να υπάρξει στο Eurogroup της Βιέννης το Σεπτέμβριο. Θεωρείται όμως απίθανο να υπάρξει οποιαδήποτε τοποθέτηση του Συμβουλίου των ΥΠΟΙΚ της Ευρωζώνης πριν θέσει το θέμα η ίδια η ελληνική πλευρά. Άλλωστε πρόσφατα ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ επεσήμαινε ότι δεν έχει νόημα να αναφερόμαστε σε ένα ζήτημα πριν αυτό κατατεθεί προς συζήτηση στο τραπέζι το Eurogroup. Απομένει να δούμε, αν οι ισορροπίες στο τραπέζι αυτό θα έχουν αλλάξει λόγω του ενισχυμένου ρόλου της Κομισιόν σε επίπεδο δημοσιονομικής παρακολούθησης ή και λόγω των προσπαθειών της ελληνικής πλευράς σε διμερές επίπεδο.
Αφετέρου είναι προετοιμασμένοι ότι θα ακούσουν από την ελληνική πλευρά ένα πρωτογενές πλεόνασμα για το 2018 μεγαλύτερο από 5% του ΑΕΠ (μνημονιακός στόχος είναι το 3,5%), το οποίο θα ανοίξει το δρόμο για μη επιβολή των ψηφισμένων περικοπών των συντάξεων από 1/1/2019.
Η τελική απόφαση θα ληφθεί από το Eurogroup πιθανότατα τον ερχόμενο Νοέμβριο ωστόσο, σε σχέση με το παρελθόν η Κομισιόν θα έχει τη δυνατότητα υποβολής συγκεκριμένης πρότασης (η ενισχυμένη εποπτεία εντάσσεται στο πλαίσιο της δικαιοδοσίας της). Θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη η στήριξή της στην αναβολή των περικοπών. Αυτό ωστόσο θα σημάνει και αναβολή των αντίμετρων 1%, καθώς η παρέμβαση στο συνταξιοδοτικό αποτελεί διαρθρωτικό και όχι δημοσιονομικό μέτρο. Σε κάθε περίπτωση, δημοσιονομικός χώρος για «κοινωνική πολιτική» από πλευράς της Κυβέρνησης θα υπάρχει και χωρίς τα συγκεκριμένα αντίμετρα.
Ωστόσο, το επιχείρημα περί διαρθρωτικής υφής του μέτρου είναι αυτό που «φοβίζει» την ελληνική πλευρά σε επίπεδο Eurogroup. Ενδεχόμενη αναβολή των περικοπών θα μπορούσε να θεωρηθεί υπαναχώρηση από τα συμφωνηθέντα και να θέσει σε κίνδυνο τις φετινές επιστροφές σε SMPs και ANFAs που υπολογίζονται σε περίπου 800 εκατ. ευρώ. Γίνεται συνεπώς αντιληπτό ότι οι θέσεις της ελληνικής Κυβέρνησης θα εμφανιστούν ισχυρότερες σε ό,τι αφορά το δημοσιονομικό σκέλος αλλά… αντίθετες με τις δεσμεύσεις της χώρας σε επίπεδο συμφωνηθέντων διαρθρωτικών παρεμβάσεων.
Μία πρώτη εικόνα για τις προθέσεις των κρατών-μελών ενδεχομένως και να υπάρξει στο Eurogroup της Βιέννης το Σεπτέμβριο. Θεωρείται όμως απίθανο να υπάρξει οποιαδήποτε τοποθέτηση του Συμβουλίου των ΥΠΟΙΚ της Ευρωζώνης πριν θέσει το θέμα η ίδια η ελληνική πλευρά. Άλλωστε πρόσφατα ο επικεφαλής του ESM Κλάους Ρέγκλινγκ επεσήμαινε ότι δεν έχει νόημα να αναφερόμαστε σε ένα ζήτημα πριν αυτό κατατεθεί προς συζήτηση στο τραπέζι το Eurogroup. Απομένει να δούμε, αν οι ισορροπίες στο τραπέζι αυτό θα έχουν αλλάξει λόγω του ενισχυμένου ρόλου της Κομισιόν σε επίπεδο δημοσιονομικής παρακολούθησης ή και λόγω των προσπαθειών της ελληνικής πλευράς σε διμερές επίπεδο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου